sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Kovakuoriainen korvassa, rikka silmässä

Englannin kielessähän on sellainen ongelma, että samankuuloiset äänteet voidaan kirjoittaa monella eri tavalla ja se saattaa aiheuttaa epäselvyyksiä. Samantapainen ongelma esiintyy kuitenkin jossain määrin myös suomenkielessä.. tai ainakin minulla ja lähipiirissäni.

Otetaanpa esimerkiksi Tuoksuvatukka - se kasvi. Minä olen ihan aikuisikääni asti ihmetellyt, miten kasvilla voi olla niin kummallinen nimi. Minun päässäni se on näet jaksottunut tuoksuva-tukka. Vasta kun muutama vuosi jossain yhteydessä tuli ilmi, että sehän onkin tuoksu-vatukka, koin ahaa-elämyksen.

Laulun sanojahan kuullaan monesti väärin ja siitä on tehty useampi kirjakin. Tämä seuraava esimerkki kertoo taas lähinnä minun tyhmyydestäni koska olen kyllä periaatteessa kuullut sanat aivan oikein, mutta ymmärtämys on taas ollut vähän mitä sattuu. Kyseessä on Meiju Suvaksen kappale Pure mua. (Älä kysy mistä sen tiedän, tai miksi olen sitä kuunnellut - en tiedä.) Kertosäkeessä lauletaan "Oi pure mua, se tee". Noin kirjoitettunahan se näyttää aivan selvältä. Mutta olen aina sen kuullessani luullut, että Meiju laulaa jollekin henkilölle nimeltä Ceté, tai miten sen nyt sitten ikinä kirjoitettaisiinkaan.

Rakas ystäväni taas aikoinaan kirjoitti ylioppilasjuhlakutsuunsa Tervetuloa, blaa blaa blaa.. lavvantaina X.X.199X. No niinhän se yleensä sanotaan. Hämärän peittoon vain jää se, miten 12 vuoden koulunkäynnin aikana oli pystynyt välttymään viikonpäivien kirjoittamiselta :). (vai mahtoiko tehdä sen tahallaan..)

No, melko kauan minulla itsellänikin meni tajuta, että se iso auto joka kuljettaa ihmisiä ees taas ei olekaan liniauto vaan linja-auto.

Sitten on vielä niitä sanoja, joista tietää miten ne jaksotetaan mutta aina sen kuitenkin ensin lukee mielessään väärin. Esimerkiksi erään hissin infotaulusta luen joka kerta sisälle astuessani lastenne-urologia vaikka tiedän hyvin kyseessä olevan lasten-neurologian.

Onkos sinulla jotain "vikaa ymmärryksessä"? :)

3 kommenttia:

  1. Entäs sitten tää "tulta kultasein?"

    VastaaPoista
  2. Tai tää: Linjuriauto maatie nässä.

    VastaaPoista
  3. Tulta oli huijaus.. kulta oli sittenkin oikein.

    VastaaPoista